dimarts, 2 d’octubre de 2012

"La literatura que acoge. Inmigración y lectura de álbumes ilustrados." “Parapara” nº5 que ens recomana GRETEL


Nou llibre de GRETEL

Versió per a imprimirEnvia-ho a un amic
Colomer, Teresa; Martina Fitttipaldi (coords.) (2012). La literatura que acoge. Inmigración y lectura de álbumes ilustrados.“Parapara” nº5. Barcelona/Caracas: Banco del Libro-GRETEL, amb el patrocini de la Fundación SM (distribuït per Ekaré). ISBN: 978-980-6417-39-7. 284 pàgs. Vegeu l'índex.

La intensitat actual dels processos migratoris porta a milers de nens i nenes a escolaritzar-se en nous contextos socioculturals dels que sovint en desconeixen fins i tot la llengua. D'altra banda, els docents han d'exercir una complexa tasca educativa en noves aules multiculturals i multilingüísticas. En els últims anys, el Grup de recerca GRETEL, de la UAB, ​​s'ha dedicat a explorar les possibilitats de la literatura com a instrument d'acollida escolar i de reconstrucció de la identitat cultural dels nouvinguts. Has estat més de 70 hores de treball registrat a les aules de 14 escoles, amb més de 100 nens i nenes, arribats de 20 països diferents i situats en totes les etapes educatives. Aquesta obra obeeix a la voluntat divulgadora dels resultats obtinguts, alhora que els seus continguts es reforcen amb les veus convidades d'altres investigadors situats en plantejaments coincidents, com el projecte internacional "Visual Journey: Understanding immigrant children 's responses to the visual image in contemporary picture books", del qual GRETEL n'ha format part.

A partir de l'exposició del que sabem actualment, tant sobre la integració escolar dels alumnes immigrants, com sobre la discussió d'àlbums il.lustrats, s'aborden:

a) la descripció de la producció editorial de llibres infantils que tracten aquesta temàtica i ofereixen una representació de les societats multiculturals, així com dels que poden resultar útils en el treball escolar;
b) la proposta d'activitats didàctiques sobre literatura a les aules durant el procés d'acollida;
c) la resposta dels infants en situacions de debat i interpretació d'àlbums il.lustrats i el paper del mediador en aquesta activitat.
Més enllà del tema migratori, les investigacions aquí exposades s'ofereixen també com un avanç teòric del coneixement sobre les formes en què els infants s'apropien dels llibres i en construeixen el significat durant la discussió col.lectiva, tot descrivint i categoritzant les seves respostes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada