Llegir la ideologia: la realitat i el desig
Daniel Cassany, Sergi Cortiñas Rovira, María del Carmen Hernández Valcárcel, Joan Sala i Banyuls
Resum
L'article analitza com nou estudiants universitaris de primer curs comprenen la ideologia de dos editorials que tracten un mateix tema polític des d'una orientació oposada. La metodologia és qualitativa i utiliza qüestionaris oberts i entrevistes semiestructurades per recollir les repostes i els comentaris dels informants, que es contrasten amb l'anàlisi lingüistica usant l'aparell teòric de l'anàlisi del discurs. Els resultats mostren una gran diversitat de conductes, des de lectors que poden identificar la ideologia i elaboren una resposta personal coherent, fins a lectors que donen interpretacions erràtiques i incoherents. La discussió de les dades suggereix algunes vies per promoure un aprenentatge de pràctiques lectores més crítiques i contextualitzades.
http://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126497/177343
http://www.upf.edu/pdi/daniel_cassany/_pdf/b09/Tubingen09.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada